10 gode råd om CV

CV
 
Sæt altid først navn, adresse, e-mail og telefonnummer i header - så går det igen på side 2 og sparer plads.
 
1. Udarbejd en "Kort profil" som indledning til dit CV. 4-5 linier som beskriver dig selv og din erhvervsmæssige profil. F.eks. "I de sidste 3 år har jeg fungeret som spydspids for danske virksomheder, som ønsker at penetrere det tyske marked". "Jeg har gennem min erfaring inden for projektledelse udviklet et godt overblik og evner at fastholde deadlines".
 
2. Start med at referere dit sidste job eller uddannelsesforløb først, f.eks. 2006, 2004 og 1998
 
3. Du kan vælge at skrive virksomhedens navn først og dernæst din titel, hvis det er gode kendte virksomheder. Et godt blikfang når øjet "løber ned over siden".
 
4. Tilføj gerne et "Udpluk af resultater" som en overskrift og anfør 3-4 resultater i punktform, som du har opnået. Kan både være af samarbejdsmæssig eller økonomisk karakter. Det behøver ikke være store økonomiske resultater, men det viser, at du er bevidst om at resultater også er vigtige.
 
5. Opdel gerne dine uddannelser og kurser for sig, så de står mere adskilte. Med det viser du, at du løbende har holdt dig ajour inden for dit felt.
 
6. Tilføj også gerne et punkt "Personlige kompetencer". Mange virksomheder lægger vægt på disse, da det giver dem en mulighed for at se, om du passer ind i kulturer og om du matcher værdisættet.
 
7. Overvej om du vil have et standard CV som du kan tilpasse til hvert job du søger. Du vælger selv, hvad du ønsker at nedtone eller fremhæve. F.eks. ønsker du ikke længere et lederjob, så nedton dig selv ledelsesmæssigt og fremhæv andre erhvervsmæssige kompetencer.
 
8. Har du referencepersoner, som virksomheden kan kontakte, så skriv ud for "Referencer" fremsendes gerne. Dette gøres for at du kan nå at varsko dine referencepersoner og fortælle hvilket job, du har søgt og hos hvilken virksomhed.
 
9. Tillad dit CV at fylde 2 A4 sider (gerne med luft imellem punkterne). Du kan udelade den erhvervserfaring eller de uddannelser/kurser, som ligger langt tilbage i tid, og som nu evt. er irrelevante for det job du søger.
Af

Udgivet:

Tilbage til liste